Deadlines import /
eksport betingelse.
Booking av sendinger som skal hentes eller leveres
etter betingelser på ordinær rute må være oss i hende innen utløp av deadline.
Import:
Sendingen må være klar for utlevering fra terminal / flyselskap. All relevant
dokumentasjon i forbindelse med utlevering av sendingen må være oss i hende
innen utløp av deadline.
Eksport: Sending
samt all medfølgende dokumentasjon må så langt annet ikke er avtalt, senest være
klare for opphenting innen til oppgitt deadline.
Sonelister med deadlines
finnes under kundeportalen på vår hjemmeside www.kvalitetstransport.no, eller
fås tilsendt på forespørsel.
Leverings / hentepunkt
Ved levering / henting forståes
leverings / hentepunkt til/ fra rampe eller lagerområde hvor forholdene er
tilrettlagt for direkte mottak / utlevering av varer til / fra transportmiddelet.
Alle våre rutepriser er beregnet ut fra hente / leveringsbetingelser rampe –
rampe. Ved avvikende forhold som krever ekstra ordinær håndtering som for
eksempel bæring, beregnes tillegg i pris etter egne satser. Maksimum beregnet
tid pr. stoppested er 10 minutter for lastbil/varebil. For semilaster beregnes
30 minutter ved last/loss.
Ventetid
Hentinger
/ leveringer som avviker utfra det som er å regne som normaltid (10 min.) vil
bli å belaste iht. avtale. Kvalitetstransport AS skal informere dersom
belastninger utover normaltid og eventuelle andre forhold tilkommer.
Kontroll av gods
Dette er vårt standard produkt ved distribusjon. Ved
uttak fra terminal /flyselskap kontrollers antall kolli samt den synlige
emballasje. Dersom det er avvik på noen av disse, utferdiges skaderapport som
sendes speditøren. Dette produktet
samsvarer med den undersøkelsesplikt vi er pålagt i forhold til NSAB 2015 og Lov
om Vegfraktavtaler. Vi gjør oppmerksom på at vi her ikke står ansvarlig for skader eller eventuell manko som
er å betegne som skjult.
Samlesendinger
Ved
flere forsendelser til en kunde med samme hente og leveringsadresse vil vekt /
volum bli lagt sammen og priset etter dette. I disse tilfeller tilkommer
tilleggsbelastning etter egen avtale pr. fraktbrev. Samlesendinger
gjelder i sonene 1 til 4.
Volumvekt
Godset
måles etter største lengde/bredde/høyde.
Volumvekt for andre produkter
fremkommer etter gjeldende prislister.
Definisjoner:
- Når godsets beskaffenhet gjør at det ikke kan
stables eller stables på.
- Kolli av slike dimensjoner at det ikke kan
kombineres med annet gods (Eks.cm 160x160x160).
- Lengder over 2 meter beregnes som lastemeter.
- Lastemeter omregnes normalt til 2000 kg
(utregning lengde x bredde delt på 2,4 m).
Bomtur
- Dersom varene ikke kan leveres eller sendingen ikke er klar for
henting belastes bomtur i henhold til oppdragspris.
- Ny utkjøring/henting belastes som nytt oppdrag.
Stablerbart / Non Stackable.
Så langt intet annet angis
ved booking av oppdraget anses alt gods å være stablebart. Dersom kun volum er
oppgitt planlegges transporten ut fra tilsvarende volum på bil.
Advisering
Vi
kontakter mottaker/avsender og avtaler levering/hentetidspunkt. Det påløper et tillegg for denne tjenesten i henhold
gjeldene prisliste.
Privatleveringer
KT gjør avtale med mottager
for levering til privatadresse, tjenesten utføres mot et pristillegg i henhold
gjeldene prisliste.
Europaller
- EUR-paller skal utveksles. Har ikke mottaker byttepaller så
belaster vi for leverte paller i henhold til gjeldene prisliste.
- Gods som er stroppet og/eller plastret på en EUR-pall, utveksles
ikke. Pallen er da en del av forsendelsen og et forhold mellom avsender og
mottak
Manglende/mangelfull EDI/booking/referansenr.
Transportoppdrag skal
inneholde all nødvendige informasjon om godsets identitet, avsender og mottager
slik transporten kan gjennomføres på en kvalitetsmessig forsvarlig og god måte.
Gods som ankommer vår
terminal vil få et unikt internt referansenr. fra oss. Skal det benyttes annet
referansenr. f.eks. med tanke på fakturering, så må dette meldes tilbake fortløpende
til vår terminal.
Ved manglende EDI/booking /
referanse nr. påløper et tillegg for manuell registering av fraktdata.
Vektkorrigering
For korrekt fraktberegning må
oppgitt vekt og volum være riktig i utgangspunktet – Kvalitetstransport AS
forbeholder seg retten til å korrigere og oppdatere fraktberegnet vekt på alt
gods mot angitt vekt og volum.
Kvalitetstransport AS kan tilby ADR-sertifiserte biler og mannskap (Ikke fareklasse 1med unntak av gods merket 1.4S.) Vi tilbyr også etter avtale transporter av radioaktivt materielle fareklasse 7. For transporter av ADR-gods tilkommer et gebyr etter til enhver tid gjeldene satser. Se fane under booking «Tilvalg» og velg aktuell fareklasse.
Temperaturregulert gods / GDP
Skal du
sende gods som må transporteres innen et visst temperaturområde, så er
temperaturkontrollert transport den løsningen vi kan tilby deg. Ved booking må
det fremgå temperaturområde godset skal transporteres innenfor og tjeneste Thermo/GDP
gods velges. Generelt skal gods som krever biler med Thermoageregatt bookes senest
dagen før oppdraget skal utføres.
Temperaturregulert gods kan i visse tilfeller transporteres på kjøretøy uten ageregatt. Alt etter godsets emballering, utetemperatur samt ledetid mellom hente og leveringssted. I disse tilfeller avtales transportmåte direkte med vår kjøreledelse. Temperaturrapporter fra lasting til lossing kan produseres for biler både med og uten ageregatt.
GDP (Farmasøytiske og næringsmiddel produkter.) – For denne type gods må ønsket temperaturområde fremkomme ved booking (f.eks. 2-8 C), og tjeneste GDP gods velges.
For SPX/Secured eksport velges «Secured GDP Export» under fane Sikkerhetssjekk
(Security). For import velges «Sjekkliste GDP Import» under fane
Sikkerhetssjekk (Security).
Temperaturregulerte
transporter kan leveres med rapporter på temperatur fra lasting til lossing.
Merking av gods
Alt gods må være merket i henhold til
informasjon på fraktbrev. Her skal det minst fremkomme avsender og
mottager med adresser på disse samt kolli antall og vekt. Strekkodelapper
må sendes til avsender for utskrift og merking av gods. Utskrift kan gjøres
enten med termoskriver eller som A4 format. Avsender er selv ansvarlig for at
godset er emballert på en forsvarlig måte og merket med strekkodelapper.
Eventuelt gamle merkelapper må fjernes før godset sendes. Større
gods som har sideforskjøvet eller høyt tyngdepunkt vekt skal være merket i
henhold til dette slik at skade ved last / lossing kan unngås. Umerket gods som
ankommer vår terminal vil bli gebyr belagt.
Emballasje
Det er
avsenderes ansvar å påse at godset er emballert for en trygg transport og godt
beskyttet mot ytre påvirkninger. Ved skader på gods som ikke er tilstrekkelig
emballert kan man risikerer avkortning eller at krav om erstatning blir
avvist.
Ansvarsforhold og erstatning
Kvalitetstransport
AS utfører alle sine oppdrag etter de retningslinjer for ansvarsforhold som
ligger i NSAB 2015 og Lov om Vegfraktavtaler.
Tap, skade eller manko ved
oppdrag utført av Kvalitetstransport AS må reklameres innen de tidsfrister som
det henvises til i gjeldende lovgivning (NSAB 2015). Dersom det ikke reklameres
skriftlig innen disse tidsfrister risiker man at kravet går tapt.
Forsikringer
Kvalitetstransport
AS har godsansvarsforsikring som er iht. til det ansvarssituasjon selskapet har
ifølge NSAB 2015, Speditøransvar og Lov
om Vegfraktavtaler.
Erstatning for feilsorterte
og/eller feilmerket flygods begrenses opp til netto fraktkostnader, med
maksimalt 19 SDR per kg, for den del av forsendelsen som er feilsendt.
Konsekvenserstatning ved skade, tap eller forsinkelse erstattes ikke, såfremt dette
ikke er omhandlet av uaktsomhet.
Lokalisering og kontortider
Kvalitetstransport
AS har kontor og terminal/lager ved:
Ø
OSL Oslo Lufthavn
– Fridtjof Nansens veg 17, 2060 Gardermoen
Ø
BGO – Sandbrekketoppen
36, 5224 Nesttun
Ø
Marine BGO
–Dokken Skur 23, 5006 Bergen
Kontortiden er fra kl. 0700 til 1700 alle arbeidsdager. Ved behov vil vi kunne bistå våre kunder også utover den ordinære kontortiden. For slike tilfeller henviser vi til vår vakttelefon (se hjemmeside).
Transportmateriell og personell
Kvalitetstransport
AS legger betydelig vekt på at man har et transportmateriell som er
hensiktsmessig samt i forskriftmessig og velholdt stand. Man har en
personalpolitikk som skal sikre at selskapets kunder får en god service av
kompetente og positive medarbeidere. I denne sammenheng anvendes betydelige
ressurser i videreutvikling av vårt personale. Bl.a. har selskapet personell
som er sertifisert innen fagområdet sikkerhetsrådgivning. Kvalitetstransport AS
følger som del av sin opplæring av nytt personell de opplæringsplaner som OSL
benytter. Dette tilsier blant annet opplæring i HMS og Security med påfølgende kontroll
av uttømmende politiattest for utstedelse av ID-kort/adgangskort til sikkerhetsklarerte
områder. Våre sjåfører vil i enhver sammenheng opptre høflig og korrekt, samt
være uniformerte og representative.
Kvalitetskrav og rutiner
Kvalitetstransport
AS arbeider kontinuerlig for å videreutvikle sine informasjons- og
kommunikasjonsopplegg. Vår politikk i
forhold til våre kunder er at vi ønsker et samarbeid for derigjennom å finne
integrasjonsmuligheter og grensesnitt som kan gi en rasjonell og sikker
materialflyt samt administrasjon av denne. I tillegg vil man tilstrebe å oppnå
et informasjons- og rapporteringsopplegg som er tilpasset den enkelte kundes
behov.
Kvalitetstransport
AS har et eget kvalitetssikringsopplegg inklusive HMS. Opplegget er utarbeidet
i samarbeide med Norges Lastebileier Forbund og er basert på bl.a. ISO
9002/14001. Systemet revideres årlig. Vi viser også til den sertifisering selskapet
innehar vedrørende behandling av farlig gods.
Sikkerhetsopplegg
Kvalitetstransport
AS har eget Security-program og er sertifisert som godkjent fraktleverandør (Regulated Agent) av Luftfartstilsynet.
Taushetsplikt
Partene
forplikter seg til ikke å gi informasjon til tredje part om partenes
håndtering, hvem som er/har vært kunder, salg eller produkter i annen
utstrekning enn det som er nødvendig for å gjennomføre avtalen. Taushetsplikten
gjelder selv om samarbeidet opphører.
Mislighold
Hver
av partene kan si opp en avtale med umiddelbar virkning dersom den annen part
innstiller betalinger, går konkurs, innleder akkordforhandlinger eller må antas
å være insolvent. Avtalen vil også kunne heves med umiddelbar virkning dersom
en av partene gjør seg skyldig i avtalebrudd av vesentlig karakter og ikke
innen rimelig tid etter at det er påpekt, retter opp forholdet.
Endringer, tillegg og overdragelse.
Endringer
og tillegg i en avtale inklusive eventuelle bilag, skal for å være gyldige,
være skriftlige og undertegnes av begge parter. Kvalitetstransport AS kan
imidlertid ensidig foreta endringer i avtaleverket som er en direkte følge av
forordninger og pålegg fra offentlige instanser. Det kreves skriftlig
forhåndssamtykke fra Kvalitetstransport AS for at den annen part kan overdra
denne avtales rettigheter og forpliktelser til andre.
Priser og prisreguleringer.
Alle
priser er angitt i separat bilag til avtale. Oppdragspriser er også å finne
fortløpende på selskapets kundenett sider. Angitte priser gjennomgås og
eventuelt revideres 1 gang pr. år. Denne revurderingen vil normalt skje i april/mai
i forbindelse med tariffoppgjøret. Eventuelle prisendringer skal være i samsvar
med tariffoppgjøret. I tillegg vil prisene kunne reguleres dersom betydelige
endringer i relevante statlige avgifter og/eller drivstoffpriser finner sted.
Kvalitetstransport AS skal informere den annen part om enhver slik
prisregulering og den kan effektueres tidligst 3 uker etter slik skriftlig
meddelelse.
Betalingsbetingelser og fakturering
For
kunder som har Rammeavtale med Kvalitetstransport AS er betalingsbetingelse
netto pr. 30dager fra fakturadato. For øvrige kunder vil de være netto pr. 15
dager. Fakturering skjer pr. uke. Ved forsinket betaling beregnes
forsinkelsesrente iht. norsk lov. Kvalitetstransport AS betinger seg retten til
å ta et gebyr i forbindelse med fakturering til dekning av papir/porto.
Fritakelsesgrunner
Partene
fritas for å oppfylle inngått avtale dersom det foreligger Force Majeure.
Tvister
Avtaleforholdet reguleres av norsk rett. Skulle det oppstå tvist mellompartene om tolkninger eller rettsvirkninger av avtalen, skal tvisten søkes løst ved forhandlinger. Fører ikke slike forhandlinger fram innen 1 måned, skal tvisten søkes løst ved voldgift, med mindre partene blir enige om ordinær domstolsbehandling.
Kvalitetstransport
AS / 06.09.2021